Bilindustrin återupptar sina produktionsanläggningar mitt i coronapandemin

Bilindustrin är en av de industrier som drabbats hårdast av coronapandemin. Produktionen har blivit stillastående på många håll, vilket också lett till att bilaktierna rasat i redkordfart. Samtidigt har biltillverkarnas kreditvärderingar sjunkit till extremt låga nivåer. 

Tesla bilfabrik

Värst gick det för Fiat/Crysler som dök med 44 procent i mars och 43 procent totalt sedan årsskiftet. På samma lista återses även General Motors och amerikanska Ford som också rasat med 40 procent bara under 2020. För Teslas del, som på senare tid haft bättre förutsättningar än sina konkurrenter, har man noterat ett ras men lyckas ändå ligga uppe 70 procent det här året.

Företagens P/e-tal har således minskat. Fiat/Crysler sjönk från 7,7 till 4,7, baserat på osäkra prognoser).

TradingToplists.com rapporterar om att BMW, Toyota och Ford fått sina krediter sänkta av Moodys Investor Service. Ford sjönk till Ba2, vilket anses vara ett väldigt dåligt betyg. BMW sjöng till A2 från att ha haft den allra bästa portföljen. Även Toyota sänktes till A1 från Aa3. 

Fler tillverkare kommer granskas, och under de kommande veckorna kommer vi veta hur det ligger till för Volvo, McLaren Holdings, General Motors, Jaguar, Daimler, Land Rover, Renault och Group PSA. Om situationen fortsätter i samma riktning är det högst troligt att kreditrankningarna kommer nedgraderas, särskilt för Renault och Ford som tros dippa mest.

Nedstängningar drabbar hela branschen – oklart hur prissättningen kommer påverkas gentemot konsument

Experterna är inte förvånade över att bilaktierna och kreditvärderingarna påverkas så negativt av den rådande krisen. En förklaring är nedstängningen som många biltillverkare tvingats initiera för att minska smittspridningen. Den tillverkare som drabbats hårdast är Fiat/Crysler, som på grund av utbrottet i norra Italien tvingats stänga ner de flesta fabriker i Italien. Enligt italienska medier rör det sig om åtta produktionsanläggningar.

Prognoser pekar nu på att omsättningen inom biltillverkningsbranschen kommer minska med 1 000 miljarder svenska kronor till följd av coronapandemin. Hur detta kommer påverka konsumentmarknaden är oklart, men rekommendationen är att man håller koll på priserna eftersom även dessa kan dyka ju längre in i krisen branschen kommer. En indikator som kan komma till användning är plattformarna som används för CFD trading och aktiehandel. Många brokers erbjuder kostnadsfria tradingsignaler, och för att nå dessa brukar det räcka att man har ett demokonto.     

Försäljningen föll med 85 procent i Italien

Försäljningen gick sämst i Italien där man noterade ett fall på 85 procent, följt av Frankrike (72 %) och Storbritannien (44 %).

Men det är inte bara coronapandemin som ligger bakom de dalande siffrorna i världen och Europa. En annan faktor kan vara de nya reglerna som introducerades i EU vid årsskiftet och som omfattar skärpta krav på koldioxidutsläpp.

Hur det än ser ut så kvarstår det faktum att industrin påverkats negativt och att de största tillverkarna förlorar miljarder varje vecka. I ett försök att vända trenden kommer nu ett flertal tillverkare att återuppta sina produktioner. Först ut var Volkswagen som drog igång produktionen i april följt av Volvo Cars.

Under maj 2020 kommer flera länder att lätta på sina restriktioner, vilket förhoppningsvis kommer leda till att fler biltillverkare tar efter sina konkurrenter och återupptar produktionen.